8 jaar en 3 weken geleden alweer, de allereerste repetitie van Tous les oiseaux d’Europe. Sinds 1 mei 2007 ben ik de gelukkige muzikaal leider van dit mooie koor. Samen met Liesbeth van Hoffen (zakelijke leiding) heb ik het koor destijds opgezet, vanuit de behoefte om spannende popmuziek te zingen met ervaren/getalenteerde en ambitieuze koorzangers. Daarvóór had ik al allerlei, soms wat excentrieke ideeën voor wat ik dolgraag met een goed koor (plus een professioneel combo) zou willen doen. Dit resulteerde in het eerste project van Tous les oiseaux d’Europe, ORNITHOLOGY. Een hele stapel nieuwe arrangementen, een CD opname, een mooie serie concerten, het zat er allemaal in.
Na dit project had ik er nog lang niet genoeg van, er waren nog steeds genoeg ideeën voor interessante koorarrangementen. We gingen door met het project BIRDLAND, alweer met een CD en een heleboel mooie optredens. Daarna het derde project, Bird is the Word, met een fantastisch afsluitend optreden in de Kleine Zaal van de Oosterpoort. Tijdens dit project bekroop mij wel het gevoel dat ik wat meer afstand van het koor wilde nemen. Volgens mij had ik inmiddels “mijn punt wel gemaakt”. Ook had ik bijna 6 jaar zelf de sleutel van de repetitieruimte beheerd, zelf koffie gezet voor de zangers, zelf de stoelen klaar gezet, zelf de website bijgehouden, zelf de programmaboekjes geschreven, zelf het PR materiaal gemaakt, zelf de CD’s gemixt. Kortom, tijd voor verandering….
Na Bird is the Word heb ik het koor aan de zangers gegeven, zij mochten er mee doen wat ze wilden. Dat werd bijzonder goed opgepakt. Er kwam een stevig bestuur, allerlei commissies voor de verschillende taken, en gelukkig mocht ik blijven als muzikaal leider! Er werden enkele radicale beslissingen genomen, zo moesten we gaan doen zonder combo, om financiële redenen. Aan de andere kant kwam er een heel mooi budget voor het maken van arrangementen. Wat betreft het repertoire was ik nu overgeleverd aan de repertoirecommissie, voor mij als muzikaal leider de belangrijkste commissie van het koor. In het geval van Tous les oiseaux d’Europe drie zangers met een buitengewoon goede smaak en met een heel goed gevoel voor wat “werkt” voor een koor. Zodoende kreeg ik voor Rhythm ‘n’ Birds, het huidige project, 10 arrangeeropdrachten, van nummers waar ik zelf nóóit op was gekomen. Een mooie uitdaging, die verrassend uitpakt.
Van de repertoirecommissie kwam ook het idee om met moderne “instrumenten” te werken, om het gemis van bas en drums op een originele manier op te vangen. Nou ja, je ziet het op de foto, als een kind zo blij met m’n apps, m’n kastjes en m’n knopjes!
Zo is Rhythm ‘n’ Birds weer een echt originele show geworden waar Tous les oiseaux d’Europe inmiddels om bekend staat. Live sampling, verrassende effecten, door het publiek gemaakte beats, het komt allemaal voorbij. Wist je trouwens dat sommige koorzangers ontzettend goed triangel kunnen spelen?