logo

componeren

A

ls componist werk ik graag samen met mensen uit andere disciplines, zoals theater, dans, film, poëzie, beeldende kunst. Uit die kruisbestuivingen ontstaan vaak hele mooie dingen.  Ik laat mij graag inspireren door wat er vanuit andere muziek, of andere kunstdisciplines op mij af komt, maar het kan evengoed zijn dat ik met muzikale ideeën kom waarmee een tekstschrijver of een choreograaf aan de slag gaat. Bij het componeren ga ik de ene keer intuitief te werk, of schrijf ik de muziek al improviserend. Een andere keer verloopt het componeren juist veel technischer, of maak ik een muziekstuk op basis van zelfbedachte regels.

  • Uiteraard hoeft muziek niet altijd gecombineerd te worden met andere disciplines om de luisteraar toch te raken. Ik maakte een hele reeks composities voor uiteenlopen ensembles, bands, solisten, bijvoorbeeld voor GCG (GAMMA Composers Group), Blokfluitensemble FEW, het Rosa Ensemble. Ik bedien mijzelf daarbij van diverse stijlen, en ik combineer mijn muziek graag met allerlei alledaagse geluiden. Luister en kijk bijvoorbeeld naar Toys, een compositie voor soundtrack en cello.

  • Muziek drukt uit wat niet in woorden kan worden gezegd, maar wat onmogelijk verzwegen kan worden.
    Victor Hugo

    Muziek en theater: een ijzersterke combinatie. Voor de verdieping, versterking, relativering en versiering zonder het gebruik van woorden. Ik was betrokken bij vele theaterproducties, als muzikant, dirigent, arrangeur, zelfs als acteur, maar ook als componist. Ik schreef de muziek voor theater-, cabaret- en musicalproducties, onder andere bij Dogtroep (Stille Getuige)…

    Moving fourth

    … en Theater te Water (De Revisor).

    De Revisor (Theater te Water)


  • the Family of manVanwege mijn affiniteit met (lichte) vocale muziek ben ik vaak benaderd voor het maken van nieuwe composities voor koren. Zo schreef ik een Johannes Passie voor het 700 jarig bestaan van Wijk bij Duurstede; voor Het 4 Mei Project zette ik een aantal gedichten van de Zuid Afrikaanse dichter Mathews Phosa op muziek; samen met Wilfred Reneman maakte ik voor close harmony koor Bon Ton een compositie op basis van de teksten en de foto’s van het boek The Family of Man; voor vrouwenkoor Focus Vocaal schreef ik een stuk voor koor en klarinetorkest, op een tekst van Ronald Ohlsen; voor a capella kwartet Jansen & Tilanus schreef ik, naast heel veel arrangementen, nieuwe muziek op bestaande Nederlandse teksten, zoals het gedicht De spin Sebastiaan, van Annie M.G. Schmidt:

    Sebastiaan

    De complete track staat op de cd Poste Restante.

    Recent en GRATIS: De compositie “Unboxing” voor a cappella koor, op tekst van Ruben van Gogh. Kijk voor alle info, én de bladmuziek op unboxjekoor.nl

  • Net als met geluidseffecten kun je met muziek de acties in een (animatie)film versterken of suggereren. Daarnaast kan muziek nog een stapje verder gaan, en datgene wat niet zichtbaar voelbaar maken. Hieronder een paar voorbeelden van mijn muziek bij film, of andere beelden.


    • Wormpje

      Voor Het 5e Kwartier maakte ik de muziek bij een stop-motion animatiefilm uit de serie Zwart/Wit TV. Onder begeleiding van beeldend kunstenaars en regisseurs maakten kinderen uit asielzoekerscentra de filmpjes, de voice overs en de (foley) geluidseffecten. Voor het filmpje “Wormpje” zette ik de voice over en de geluidseffecten alles in de goede volgorde achter elkaar en bedacht en speelde de muziek erbij.


    • Pick up the phone

      Voor een webgame van een bekende telecom aanbieder maakte ik een zogenaamde modulaire compositie. Vaak krijg je als componist eerst de beelden te zien, voordat je begint met het componeren. Soms is het echter handig dat de muziek er eerder is. In dit geval bedacht ik een aantal muziekfragmenten die in allerlei verschillende volgordes geplaatst kunnen worden, waardoor je de compositie naar eigen inzicht kunt aanpassen. Luister hier naar mijn eigen versie.

      Pick up the phone


    • Human Being

      Bij Human Being, een fototentoonstelling van beeldend kunstenaar Koos Lina, maakte ik de compositie/soundscape, die de bezoekers konden beluisteren tijdens het bezoeken van de expositie. Koos Lina maakte foto’s van mannen met lang haar en vrouwen met heel kort haar, allen met hun mond in een stand alsof ze aan het zingen waren. De foto’s werden als grote vlaggen in de ruimte opgehangen. De titel van de compositie die ik er bij maakte lag voor de hand: Klinkers. Beluister de muziek voor het mooiste effect via een koptelefoon.

      Klinkers


    • En toch staat de Martini

      Voor de tentoonstelling in het Groninger Museum “En toch staat de Martini”, in 2020, over de bevrijding van Groninger in april 1945, maakte ik muziek voor de bijbehorende introductiefilm. Een combinatie van eerder gemaakte composities en nieuw werk. Daarnaast maakte ik ook de audiotour die bij de expositie hoort. Bekijk hier de film!

      En tóch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen from Groninger Museum on Vimeo.