ndersom kunnen geluiden ook zeker muzikale kwaliteiten hebben. Ik houd er van om de geluidseffecten (sfx=sound effects) die ik maak bij (animatie)films, games en apps op dezelfde manier te benaderen als muziek. Ritme, dynamiek, stiltes, melodie, het komt in de meest alledaagse geluiden terug. Door een sfx-track van een film te zien als compositie zorg ik voor de juiste verdeling van de energie, voor de juiste flow in de film. Hetzelfde geldt voor het opnemen van een voice over, een gesproken tekst, of een vertelling. De overeenkomsten met een gezongen melodie zijn vaak heel treffend.
Bij met maken van een sfx-track is mijn streven dat de geluidseffecten de film echt tot leven wekken. Ik probeer altijd zoveel mogelijk de samenloop van de omstandigheden, zoals die in de filmbeelden voorkomt, na te bootsen. Ik maak opnames op soortgelijke lokaties, rekening houdend met omgevingsgeluid en ambience. De ene dichtslaande deur is de andere niet, dus soms moet je daar goed naar zoeken. Aan de andere kant laat ik bij het maken van geluidsopnames graag het toeval een rol spelen. Vaak krijg je allerlei prachtige geluiden cadeau, waar je niet naar op zoek was. Ik houd van een natuurlijke sound, met ruimte voor subtiliteit.
Opdrachtgevers
Ik verzorgde geluidseffecten voor films en apps in opdracht van onder andere Het Woeste Woud, Veilig Verkeer Nederland, uitgeverijen Zwijsen en Heutink, KRO en EO televisie, Electric Reading, MAD, Drents Archief, Wepboek. Jaarlijks maak ik de geluidseffecten bij het prentenboek van het jaar, dat ieder jaar in januari als animatiefilm wordt uitgegeven, door de CPNB.
Ook maak ik geluidsontwerp en geluidseffecten voor live voorstellingen, zoals de bijzondere theatervoorstelling Ongezien (regie Jack Nieborg), en de muziektheatervoorstelling Tick Tick Boom, met o.a. John Vooijs en Renée van Wegberg (regie Koen van Dijk).